ايمپلنت دندان

ايمپلنت دندان

در عرصه دندان پزشكي امروزه ايمپلنت هاي دندان به عنوان يكي از شناخته شده ترين روش هاي كاشت دندان به جاي دندان هاي افتاده و يا جايگزيني دندان هاي پوسيده يا صدمه ديده با دندان هاي جديد است. براي اينكه بفهميد چرا ايمپلنت هاي دندان تا اين حد محبوب هستند ، با ما در اين مقاله ايمپلنت همراه باشيد.

gzh6_f1.jpg

جنس ايمپلنت دندان

ايمپلنت هاي دندان به عنوان يكي از مستحكم ترين و مقاوم ترين انواع روش هاي كاشت دندان به حساب مي آيند. يكي از علت هاي آن جنس ايمپلنت دندان است. جنس ايمپلنت هاي دندان معمولاً از فلزات يا آلياژ هايي از آن ها مي باشد. از ميان انواع اين فلزات نيز تيتانيوم از محبوب ترين و پر استفاده ترين ايمپلنت هاي دندان است. به اين خاطر كه تيتانيوم به خوبي توسط بدن انسان ها مورد قبول واقع مي شود و با آن پيوند برقرار مي كند. علاوه بر اين موضوع مقاومت بالاي آن و ميزان خوردگي بسيار كم در طولاني مدت ، تيتانيوم را به يكي از پر كاربرد ترين فلزات در ساخت تيتانيوم تبديل كرده است. در مواردي بسيار محدود كه بدن بيمار به تيتانيوم حساسيت داشته باشد و نتواند آن را جذب كند ، از ايمپلنت هاي جايگزين نظير زيركونيوم مي توان بهره جست. زيركونيوم از ايمپلنت هاي نوظهور است كه به تازگي در زمينه ايمپلنت در جهان سري ميان سر ها پيدا كرده است. از اين رو شايد مدتي طول بكشد تا مانند تيتانيوم كه از ايمپلنت هاي سابقه دار است ، جوابش را پس بدهد.

اجزاي ايمپلنت دندان

ايمپلنت دندان در برند ها و انواع مختلف تعداد اجزاي متفاوتي دارد. اما نكته اي كه مهم است اين است كه شايد اين تعداد متغير باشد اما اجزاي اصلي آن به شرح زير هستند :

1 – فيكسچر : فيكسچر ها همان پايه هاي ايمپلنت هستند كه در داخل استخوان فك جاسازي مي شوند و به نوعي حكم ريشه دندان جديد را دارند. پس بايد به خوبي در عمق استخوان قرار بگيرند و با آن پيوند برقرار كنند.

2 – اباتمنت : اباتمنت نيز واسط يا رابط بين دو قسمت ديگر ايمپلنت است. از اين رو به آن واسط مي گويند. از قسمت پاييني همانند پيچ در داخل فيكسچر چفت مي شود و از قسمت بالايي سري گرد دارد كه تاج دندان بر روي آن قرار مي گيرد و به خوبي چفت مي شود.

3 – تاج دندان : تاج هاي دندان كه همان روكش ها يا دندان هاي مصنوعي هستند كه در لابراتور ها ساخته مي شوند. از آن جايي كه در لابراتور ها ساخته مي شوند دقيقاً متناسب با ظاهر دندان هاي هر فرد تهيه مي شوند. بنابراين وقتي در داخل دهان و در كنار ساير دندان ها قرار مي گيرند جلوه اي بسيار زيبا و طبيعي خواهند داشت.

مراحل كاشت ايمپلنت دندان

نخستين گام در كاشت نبود دندان يا وجود دندان آسيب ديده و پوسيده و احساس نياز به جايگزيني يا كاشت آن است.

پس فرد پس از احساس نياز بايد به يك مركز ايمپلنت مراجعه و تحت نظر يك متخصص ايمپلنت مشاوره هاي لازم را دريافت كند. پس از عكسبرداري هاي لازم و بررسي وجود پيش نياز هايي براي ايمپلنت نظير پيوند استخوان به علت كمبود استخوان فك يا كشيدن دندان پوسيده اي كه نياز به جايگزيني دارد ، نظر مشاور در مورد نحوه كاشت و يا ايمپلنت مورد نظر را خواهيم داشت و در نهايت قراري براي كاشت ايمپلنت هماهنگ مي شود.

در روز مراجعه ابتدا بايد با بي حسي موضعي منطقه تحت عمل بي حس شود. سپس با كار با ايجاد برشي بر روي لثه به منظور دست يابي به استخوان فك ادامه خواهد يافت. سپس نوبت به استفاده از مته مخصوص پزشكي و ايجاد حفره يا سوراخي كوچك بر روي استخوان فك براي قرار دادن فيكسچر مي رسد. در اين مرحله جراح بايد مراقب باشد كه به اشتباه به عصب يا سينوس هاي اطراف بافت استخوان آسيبي وارد نكند. با ايجاد حفره و كاشت فيكسچر كار در مرحله ابتدايي به اتمام مي رسد.

اكنون بايد چند ماهي به استخوان فك استراحت داد كه با رشد ميلي متري خود پيوندي با فيكسچر برقرار كند و آن را در بر بگيرد. در طول اين مدت نيز تاج دندان متناسب با دندان هاي طبيعي شخص در لابراتور توليد مي شود. بنابراين پس از مراجعه مجدد مي توان بدون اتلاف وقت به سراغ قرار دادن آن ها رفت.

در طول اين چند ماه جراح وضعيت ايمپلنت را بررسي مي كند تا از برقراري مناسب پيوند اطمينان حاصل كند.

پس از مراجعه مجدد تنها مراحل باقي مانده قرار دادن اباتمنت بر روي فيكسچر و سپس قرار گيري تاج دندان بر روي آن خواهد بود. در نهايت جراح توصيه هاي پزشكي لازم را براي بالا بردن طول عمر ايمپلنت با شما در ميان خواهد گذاشت.

مراقبت هاي ايمپلنت دندان

ايمپلنت هاي دندان به چندين نوع مراقبت مختلف نياز دارند. اين مراقبت هاي ايمپلنت دندان شامل مراقبت هاي اوليه پس از كاشت و مراقبت هاي طولاني مدت مي باشد.

1 – مراقبت هاي ساعات اوليه شامل مراقبت هاي ابتدايي براي فشار نياوردن به ايمپلنت و استفاده از مواد غذايي نرم مانند فرني و سوپ و آش به همين منظور خواهد بود.

2 – مراقبت هاي دراز مدت كه به منظور بالا رفتن طول عمر ايمپلنت و بهداشت كلي دهان و دندان خواهد بود.

استفاده روزانه از مسواك و نخ دندان و همچنين مواد دهان شويه مي تواند به بالا رفتن بهداشت كلي كمك بسيار زيادي كند.

قيمت ايمپلنت دندان

براي اطلاع از جديدترين قيمت هاي ايمپلنت دندان مي توانيد به سايت مراجعه كنيد.

هزينه كاشت دندان

منبع: مجله تناسب اندام

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.