آس ناس

آس ناس

در بازي آس ناس طراحي مجموعه كارت ها ساده و تنها متشكل از ? نوع كارت داراي پس زمينه متفاوت براي بوجود آوردن ??-?? كارت بوده است. كارت هاي بازي در ابعاد مستطيل شكل و در اندازه ? در ? سانتيمتر بوده است. همانند بازي گنجفه نقش و نگار كارتها با دست نقاشي و طراحي مي شدند كه البته بعدها از نوعي تكنيك كلاژ نيز براي چاپ تصاوير استفاده شده است. نكته جالب اينكه بر روي كارت ها هيچگونه عنواني درج نميشده است كه البته با توجه به رنگ پس زمينه و تصوير براي بازيكنان قابل شناسايي بوده است.

معني ناس هم در عربي و هم در پارسي به معني مردم يا نوع مردم بوده است كه به طور كل اس ناس به معني يك سري از افراد معني مي دهد همانطور كه تصاوير كارت ها نيز افراد و رده هايي را از طبقات مختلف جامعه به نمايش مي گذارد. كارتهاي بازي شامل:

آس (كه معمولا با تصاوير شير و ماه و يا شير و اژدها در حال نبرد مشخص مي شده است)

شاه (معمولا در حالت نشسته بر تخت و يا سوار بر اسب به تصوير كشيده مي شده است)

بي بي (اغلب در حالت نشسته و يا در حالتي كه يك نوزاد را در آغوش دارد مشخص مي گشته است)

سرباز (به طور مشخص تصوير يك سرباز را شامل مي شده است)

لكات (با تصوير يك دختر رقاص و يا يك جفت دختر رقاص در حال رقص و يا موزيسين مشخص مي شده است)

البته علاوه بر اين تركيب انواع ديگري كه شامل تصاوير گل ها و يا تصاوير شهوتناك مي شده است نيز وجود داشته است.

تاريخچه بازي آس ناس به قرن ?? ميلادي مربوط مي شود و در طول اين دوران ها اين بازي همواره در كنار بازي گنجفه وجود داشته است. در گزارشات ژنرال Murdoch Smith در ???? ميلادي به رواج كارت بازي نوع اروپايي و جايگزيني آن با آس ناس اشاره شده است. همچنين با مونوپول شدن تجارت خارجي در سال ???? نوعي قوانين انحصاري براي واردات و توليد كارت هاي بازي شكل گرفت و شركت بريتانيايي De La Rue عهده دار توليد ورق هاي بازي گشت كه به عرضه كارت هايي با تصاوير مرتبط با تاريخ ايران منجر گشت. امروزه كارت هايي مربوط به قرن ?? ميلادي و با طراحي سبك قديمي از اين بازي در موزه ها نگهداري مي شوند. در سال ???? شخصي با نام Edmond Hoyle مدعي شد كه اين بازي الهام بخش و مبناي ساخت بازي پوكر بوده است.

 

 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.